Социална дилема

Задаваме си един важен въпрос – трябва ли да вярваме на хората, създали Facebook и Google, когато се разкайват, че са ни манипулирали в името на печалбата? 

Когато рефрешваме Instagram или Facebook, в нас се запалват същите онези рецептори на възбуда и очакване, както при игра на слот машини в казиното. Може би точно този път ще „спечелим” нещо особено интересно, нещо важно, главната награда, бинго, което поне за кратко ще ни накара да се чувстваме удовлетворени.

Когато всъщност поднесем себе си и на Facebook, и на Instagram, и на Twitter, позволяваме ние самите, точно както в Матрицата,  да станем продукт. Големите технологични компании разполагат с нас и ни “препродават” като валута, по-точно казано – като стока. Те планово контролират нашия живот и влияят върху нашите решения и поведение.

Това са някои от въпросите и тезите, които гръмко поставя новият документален филм на Netflix, за който в настоящия момент се говори много –  “Социалната дилема”  на Джеф Орловски. Премиерно представеният на тазгодишния Сънданс фестивал. “Социалната дилема” ни показва света на технологичните предприемачи, иноватори, гийкове и нърдове. Нещата са вече извън контрол.  И може би вече някой чувства угризения заради това? Дори и големите, болезнено богати компании, които, както ни казва този документален филм, са ни превърнали в стойност, с която непрестанно търгуват. Освен първокласните събеседници, професорите от „Станфорд“ и „Харвард“, активните сътрудници на опцията „like” във  Facebook, на бившия CEO на Pinterest, Орловски ни представя мащабите на манипулацията, с която всички се съгласяваме и с една игрална част от филма – измислено семейство, което изкуственият интелект манипулира чрез социалните мрежи. 

ЛИНК

чети още

Разрушителите, които съзидават

Фалшивият позитивизъм умря, да живее умереният оптимизъм!

Незададените въпроси на НОЩ

Има ли живот извън социалните мрежи?