Разрушителите, които съзидават

Датата е 12 юли 2013 година. В разгара на протестното лято един от лъвовете пред Съдебната палата в столицата осъмва изрисуван като клоун с цветовете на националния флаг. Под него в розово авторите на арт провокацията са написали: „20 г. цирк”. „Виновниците” за това будещо много размисли произведение са творците от Destructive Creation. 

фотография Владислав Христов

Те са група млади хора, на които определено не им липсва смелост при осъществяване на идеите. В случая с лъва – това е тяхната форма на протест срещу липсата на реформи в съдебната система. Ето какво си спомнят стрийт артистите за тази своя знакова проява: „2013-а, една от най-смелите ни акции (то си и личи колко сме треперили, докато я правим, нали), адресирана към съдебната система в страната за последните 20 години. На мястото има поне 6 камери, а ние се връщахме 2 пъти – веднъж да си вземем шаблона и втори – да допишем “г” между “20” и “цирк”. *Използваме комунистическия лозунг “20 г. българо-съветска дружба, 20 г. цирк”От акцията са минали вече 7 години, а нещата изглеждат още по-сложни. При всички положения, колкото повече хора изразяваме мнението си, толкова по-голям е шансът да се направи реална обща картина, да се обединим около общи цели и идеи, да бъдем чути и да постигнем баланс. Мълчанието винаги е злато, но не винаги за нас”. 

За жалост малцина минувачи успяват да видят тяхното творение. Още в първите часове след зазоряване на „местопрестъплението” са изпратени няколко служители от Столичната община, които да почистят стореното от „вандалите”. Въоръжени с пароструйка, телени четки и кофа с препарат за разграждане на боя, служителите се изправят срещу невидимото зло, нашарило през нощта един от символите на българската държавност. В очите им се чете страх не само защото трябва да се качат напълно необезопасени върху лъва, но и защото заличаването на следите трябва да стане по най-бързия начин. Бях сред няколкото души, които присъстваха на този своеобразен пърформанс. Всъщност премахването на една творба е не по-малко вълнуващо, отколкото самото й създаване. В това ранно юлско утро за мое щастие носех в себе си фотоапарат, с който успях да увековеча в кадри този исторически за българския стрийт арт момент:

И така след броени минути „позорът” от лицето на бронзовия лъв беше окончателно премахнат. Служителите, изпратени да свършат това „благородно” дело, си тръгнаха видимо доволни от изпълнената задача. Лъвът си върна стария познат на всички образ, а през следващите седем години нищо в българската съдебна система така и не се промени. За сметка на това момчетата от Destructive Creation с всяка една своя акция порастваха творчески и узряваха за нови идеи, които да променят към добро градската среда, обитавана от всички нас, вечно търчащите по задачи хора. 

Нека си припомним откъде всъщност тръгна славата на тази креативна група артисти, сдобили се вече с култов статус не само в пределите на нашата страна. Безспорно най-знаковата им работа до днес си остава „В крак с времето”. През юни 2011 година те изрисуваха паметника на Съветската армия в София – съветските войници бяха “преобразени” в популярни американски символи. Акцията имаше международен отзвук. Едни от най-големите световни информационни агенции публикуваха кадри от паметника. Реакциите в страната ни се люшкаха между „осанна” и „разпни ги”. Някои побързаха да нарекат Destructive Creation – българските наследници на Банкси. За анонимните артисти не се знаеше много, освен че повечето от тях са студенти, изучаващи анимация и фотография в чужбина. Никой не беше виждал лицата им, което допълнително засили общественото внимание. Звездният шум обаче не успя да ги главозамае. Те продължиха упорито да работят и да заявяват своята гражданска позиция чрез акциите си. 

Веднага се сещаме за цветните пейки в градинката пред храма “Св. Седмочисленици”, мартениците на паметника Братска могила в Борисова градина, цветята в полицейската будка на „Патриарха“ и много други провокиращи мисленето творби. Разбира се, има хора, които не разбират това изкуство, приемайки го като варварски акт. В такива случаи момчетата от Destructive Creation отговарят с усмивка: „Да го беше направил ти”, и продължават пътя си напред към следващата акция. 

През последните две години стрийт артистите определено правят завой към по-социално ангажирани проекти. В навечерието на миналата Коледа Destructive Creation реализираха идеята си „Топли хора”. Акцията включваше инсталирането на локално парно в няколко къщи от ромския квартал „Факултета”. По този начин още веднъж беше насочено общественото внимание към решаването на проблема с мръсния въздух в София. Артистите от Destructive Creation не останаха безучастни и към поблемите с водоснабдяването. По време на пика на водната криза през януари екипът им реши да покаже на перничани, че могат да взимат вода от София, и то напълно безплатно. С помощта на съидейници момчетата успяха да напълнят от Централната баня в София 200 бутилки по 10 литра вода. След това дариха бутилките на дома за стари хора “50 плюс” в Перник и на център за деца с увреждания в града.

Вече три месеца живеем с ежедневни протести. Последното творение на Destructive Creation е пряка реакция на заобикалящата ни реалност. По аналогия на боата, глътнала слон от „Малкият принц”, визулните артисти нарисуваха боа, погълнала България. „Какво значение има дали евродокладът рисува шапка или боа, погълнала държава, когато всички живеем на планетата на Малкия принц, който няма представа на кой свят се намира?! Слушаме истории за търсене на рози и опитомяване на лисици, докато си стягаме самолети насред пустинята в желанието си да излетим. Руските самолети сме ги върнали за рекламация след ремонта, американските първи – чакаме след 2 години, а за вторите чакаме оферта, защото, както казват те – ние сме “надежден партньор…”, споделиха в социалните мрежи анонимните творци. Седем години след протестното лято на 2013 година, те отново отправят актуално послание към обществеността. Дали ще бъдат чути от политиците? Едва ли, но както Destructive Creation обичат да казват: „Да го беше направил ти”.

чети още

Кой е убиецът?

Секс, лъжи и видео

Кога бързият тест върши работа и кога да заложим на “златния стандарт”

„Хоум офис“ – работа от къщи или по-скоро личен живот в офиса?