Обсесията Vespa

Много продукти на голяма дизайнерска мисъл са се превръщали в икони, но малко икони са се превръщали в лайфстайл. Vespa е една от тях. Създадена непосредствено след Втората световна война, тя качва възкръсващата от пепелищата радост от живота и лелеяното чувство за възвърната лекота и свобода и запрашва с тях по улиците на градовете, за чието опиянение все още е достатъчен само фактът, че от небето не падат бомби.

фотография Иво Йованович

Обясняват успеха й с иновативния дизайн, изваяния силует, малко помощ от Холивуд и перфектно уцеления момент на пускане на пазара.      

Дори това, че е създадена от Piaggio, компанията – център на самолетостроенето в Италия, чиито фабрики са сринати със земята от бомбардировките, е символ на идеята, родила Vespa – за ново начало, за полет, без да се отделиш от земята. Списание Time я нарича „напълно италиански продукт, точно толкова колкото римската колесница“. 

Замислена е като алтернатива на скъпите автомобили, затова и трябва да е лесна за управление и удобна за паркиране, да харчи малко гориво, но в същото време да създава усещане за класа и шик, изразени по нов, небрежен и очарователен начин.    

Двамата синове на Риналдо Пиаджо, създателя на компанията – Енрико и Армандо, поверяват проекта на самолетния инженер на Piaggio – Корадино д’Асканио. Задачата изисква превозното средство да е лесно за управление от мъже и от жени, да има място за пасажер и да не цапа дрехите. Д’Асканио има амбицията да създаде нещо революционно със своите знания по аеронавтика. „Представих си човек, който комфортно се разполага в кресло. Тази визия използвах, за да проектирам корпуса. След това нарисувах отпред и отзад по едно колело, снабдих го със защитна „каска“ и дизайнът бе готов.“ През 1946 г. били произведени първите 2000 скутера. А само след няколко години производството нараснало до десетки хиляди годишно. До днес са продадени повече от 17 милиона по целия свят. Скутерът се произвежда по лиценз в над 150 страни. Дизайнът леко се променя, така че да запазва и своята автентичност, и своята актуалност и да пасва на всяко следващо поколение. Правят се култови колаборации като тази с Dior. Елегантността на корпусната архитектура и фината графична линия са в пълно съзвучие с визията на модния бранд. Седалката на Vespa Dior е декорирана с мотива Dior Oblique, дизайн на Марк Бохан от 1967 г. Каска, украсена със същия мотив, допълва съвършенството.

Първият прототип на скутера се казва Paperino (патенце) и е с висока централна част на корпуса, което налага да бъде „яхван“ и отнема както от красотата на движението при качване, така и от красотата на стойката при управление. Все пак идеята е новият скутер да бъде много по-секси от другите мотоциклети и да е емблема на небрежната градска елегантност. Това означава да е превозно средство и за мъже в делови костюми, и за жени с развети рокли и тънки токчета. Затова дизайнерът преосмисля проекта и стеснява максимално корпуса в талията, придавайки му силует на оса. Затова и наричат скутера със зашеметяващата извивка vespa, на италиански „оса“.    

В „Римска ваканция“ Грегъри Пек качва Одри Хепбърн на Vespa за романтична обиколка из Рим. След това като пряк резултат от емоционалното въздействие на филма са продадени над 100 000 скутера. После го мярваме в Dolce Vita. В по-нови времена в „Талантливият Мистър Рипли“, шоуто на Джейми Оливър, музикалните видеа на Гуен Стефани.

Макар и вече прехвърлила 70-те, Vespa е все така млада, свежа и жизнена и все така  качва радостта от живота и запрашва по градските улици с небрежен шик и волност.

Ако минавате често по улица „Шипка“ в София, сигурно сте забелязали двете веспи, паркирани пред Kikka, малка галерия, предлагаща бижута за хора и пространства от наши и чужди автори. Веспите са на двете галеристки Надя и Весела. Винаги пристигат с тях.

„Години наред живеех с мечтата за нея – казва Надя. – „Веспа“ е митология и чувство за свобода. Мъжът ми сякаш се притесняваше, страхуваше се за сигурността ми, но в един момент ме изненада и ми подари. Сега това е моят начин на придвижване и част от ежедневните ми удоволствия.“

„Винаги в Италия толкова са ми харесвали прелитащите с веспи жени с елегантно развети рокли и красиви коси, подаващи се изпод каските, и обувки с ток. Понякога съжалявам колко години съм пропуснала от тази долче вита. Радвам се, че и дъщеря ми скоро ще си купи. Вече шофьорите са по-толерантни, така че не е притеснително на пътя. Продължавам да се заглеждам и да снимам, като видя по улиците на някой град интересни модели. Страст ми е“, допълва Весела. 

Такава е щастливата съдба на някои икони на дизайна, които се превръщат в лайфстайл.           

чети още

Обсесията Е-1027  

Създател на мита за Хемингуей е самият той

Обсесията от едно лице

Световните новини, които пропуснахме през август