Когато изкуството срещна бизнеса

Изкуството е необятна сфера, а магнетизмът и влиянието му върху хората привличат интереса на много големи брандове, които се впускат амбициозно и с различна степен на креативност в приключението, наречено арт колаборация.

Особено силно е присъствието на модните компании в традиция, оформила се като ясно изразена тенденция, още от началото на миналия век. През 1937 г., на две страници в набиращото си тогава популярност, читатели и слава модно списание Vogue, се появява необикновената рокля на дизайнерката Елза Скиапарели. Моделът, който представя творението, наречено „Вечерна рокля от органза с нарисуван омар“ , не е случаен.

Източник: www.schiaparelli.com

Американската красавица Уолис Симпсън, която се превръща в секси бомбата, разклатила устоите на британското кралско семейство, позира в невероятно красивата рокля, създадена от партньорството на модната дизайнерка и испанския гений Салвадор Дали. И досега изящната рокля е смятана за най-добрия образец на артистично партньорство в тази посока.

Със статут на музей в тази посока е колаборацията между модната империя Prada и инсталацията на артистичния тандем Майкъл Емгрийн и Ингар Драгсет, които създават временно изложбено пространство, което е иронично предизвикателство към шопинг манията.

Източник: Wiki Commons

Изграден като хибрид между храм и бензиностанция, с идеята да се акцентира вниманието на посетителите върху консуматорския характер и апетит на шопинг маниаците, и ситуиран буквално в нищото (временната постройка е изградена в пустинята на щата Тексас), проектът Prada Marfa и до днес е пример за изключителна арт колаборация. Не само за почитатели на бранда, създаден от гениалната Миуча Прада, но и за любопитните хора, които си задават въпроса – какво свързва изкуството и модата. Проектът служи като магнит вече повече от 17 години за посещение на култовото за почитателите на модата място.

И докато модата си остава завинаги предпочитания партньор в арт приключенията и в архивите си пази добри и не толкова успешни примери за колаборация, бизнесът и водещите брандове се припознават все по-често не само в потребители си, но и в споделените ценности. Така например, свеж опит в тази посока споделя гиганта Converse в Канада, който се включва в инициативата Converse City Forests.

Converse си сътрудничи с художници в 13 града по света, за да създадат гигантски стенописи, използвайки специален вид боя, която помага за почистване на въздуха. Един от тези стенописи е създаден във Варшава и е проектиран от Мациек Полак и Давид Риски. Всяка повърхност, покрита с тази боя, се превръща в активна повърхност за пречистване на въздуха, която помага за защита на хората от вредни газове.

Източник: maciekpolak.com

Разбира се, понякога ефикасността на каузата остава на заден план, за да се постави акцент върху звездния статус на артиста, привлечен в приключението, какъвто е случаят с колаборацията между изискано френско шампанско и американския артист Джеф Кунс. Специалната серия пенлива течност, създадена ексклузивно в 650 бутилки, е с ръчно нарисуват етикет от скандалния артист. Друга негова колаборация с Louis Vuitton разгневи френските почитатели на изкуството, защото буквално „сложи“ прочутите шедьоври на Ван Гог и Гоген върху дамските чанти с логото на луксозния бранд.

Източник: Shutterstock

Същият ефект има и партньорството между френска изба със световни артисти от ранга на Пабло Пикасо, Анри Матис и Франсис Бейкън, които са поканени и сериозно обезпечени, за да нарисуват етикетите към много специална реколта на собственика й – барон Ротшийлд.

Същият ефект има и партньорството между френска изба със световни артисти от ранга на Пабло Пикасо, Анри Матис и Франсис Бейкън, които са поканени и сериозно обезпечени, за да нарисуват етикетите към много специална реколта на собственика й – барон Ротшийлд.


Когато говорим за България, подобни арт колаборации не правят изключение и пример за подобен вълнуващ проект е изложбата Flowers & Dancers. Тя се ражда от креативната сила на един от най-популярните родни илюстратори Розалина Буркова съвместно с Филип Морис България.

Провокирана креативно от новата лимитирана серия на устройството за нагряване на истински тютюн IQOS 3 DUO Червено сияние, Розалина създава илюстрации, комбинация от ръчно рисувани и дигитални елементи. Творенията на артиста, който в портфолиото си има проекти за Gucci и Tate Modern, отключват и предизвикват сетивата ни, за да ни припомнят колко важно е да бъдем себе си, приемайки малките и големи чудатости на хората около нас. Потопете се в свят на лято, емоции, споделеност, танци и свобода в Yalta Art Room на 10-и и 11-и юни.


Източник: Филип Морис България

чети още

Пипи и АББА: очаквано добра комбинация 

Джон Маклафлин – четвъртото измерение на джаза

Красиво-тъжна история

Най-синьото синьо: Пулия