Клик! и светът е само онлайн

Как виртуалните ни аватари постепенно стават по-съвършеното ни, единствено и силно затъпяващо Аз

Фотография: Иво Йованович


Яйце. Кафяво, обикновено, без никакъв фон и никакъв смисъл. На снимка. 

Това е най-харесваната фотография в социалната мрежа Инстаграм за цялото й съществуване. Буквалното изображение на едно средностатистическо яйце е харесано от над 54 милиона души по света, доброволно натиснали иконката „сърце“. 

Човешко сърце за едно яйце. Сърце за яйце.  

Само преди няколко дни в Москва се състоя едно от най-знаменитите партита в руското, а и в световно Инстаграм общество. Негов домакин беше топ инфлуенсърката Катерина Диденко, която реши да превърне рождения си ден в он- и офлайн събитието на годината. И ивентът наистина беше зашеметителен! Само че не с отбраните гости, мащаба и полагащите се към този формат съвършени фотографии за публикуване в социалната мрежа, а… с три трупа. За да се създаде шокиращ визуален ефект и поканените да бъдат истински впечатлени, организаторите на партито потопили около 25 кг сух лед в басейна, около който се случвало събитието. Сухият лед всъщност представлява замразен въглероден двуокис и често се използва за временен охладител. Когато се потопи във вода, се получава химическа реакция, при която се отделя бял, ниско стелещ се дим. Изглежда магично, затова този ефект се използва много при сервирането на коктейли например. Двайсет и девет годишната инфлуенсърка Катерина обаче (както очевидно и хората, заети с организацията на публичния й празник) явно има пропуски в училищното си образование по химия и не знае, че въглеродният двуокис не може да се диша. Така да се каже, убягнало й е елементарното знание, че хората вдишват кислород и издишват въглероден двуокис, така че този газ всъщност представлява отрова за белите ни дробове. 

А сега си представете каква димна завеса е предизвикал двайсет и пет килограмовият сух лед в басейн, в който вече са се натопили една немалка част от гостите на госпожа Диденко! Представете си как се задушават, как се давят и как се опитват да се спасят. И как в крайна сметка трима от немалкото ранени при инцидента всъщност губят живота си. В това число и трийсет и две годишният съпруг на рожденичката Валентин, за чиято смърт жена му и майка на двете им деца отново лично информира последователите си в Инстаграм… Защото нищо не се е случило, ако не е поствано, нали така?! 

Сигурно се чудите каква е връзката между снимката на яйцето с милиони харесвания и трагично завършилото с трима мъртъвци парти на една инфлуенсърка. Суетата? Глупостта? Нуждата от показност? Викът на отегчения и загубилия смисъл? Отчаяната борба за внимание? Удоволствието от правене на безсмислени неща?… Да, всичко това. Но и още нещо много по-голямо, което е време да срещнем очи в очи – нашето ново, напълно завършено, почти пълнокръвно и съвсем истинско виртуално съществуване! Нашият паралелен и самостоятелен живот в другата реалност – социалните мрежи. 

Животът по две 

Може би си се родил в някое затънтено крайче на света, където географията стига рядко и само ако има природен катаклизъм. Може би си напълно обикновен, според това, което обществото приема за обикновеност – имаш някакви средностатистически, невидими родители, от които понякога даже те е било срам; учил си нещо незначително в училище като всяко друго; не си си намерил талантите, но не си се и разубедил, че все пак ги притежаваш; преживял си „нормални“ неща – една-две любови, едно-две приключения, една-две интересни случки, които са такива само в обкръжението на близкия ти приятелски кръг. Може би ходиш на някаква работа, а може би не ти се налага и стоиш в някой обществен ъгъл, очаквайки да те забележат. Може би имаш амбиции, които предпочиташ да наричаш мечти. И най-вероятно вярваш, че смисълът на живота ти е да ги изпълниш. 

Бинго, печелиш! 

Точно сега имаш истинска възможност за рестарт на самия себе си! Просто влизаш в социалните мрежи и се регистрираш. И ето, вече можеш да се родиш ритуално наново и да тръгнеш по път, който сам избираш, сам управляваш и дори сам създаваш. Какъв ще изглежда новият човек, носещ твоето име, зависи изцяло от теб. Свободен си да бъдеш какъвто си поискаш, стига да владееш добре архитектурата на новия си образ. И да си убийствено постоянен. Пресъздаването на собствения нов Аз изисква дисциплина, която трябва да си готов да дадеш. Ти го правиш, защото само така можеш да повярваш, че полагаш усилия, че реално РАБОТИШ върху себе си и се усъвършенстваш. 

Полека-лека, ден след ден, пост след пост и снимка след снимка събираш последователи. Те също заживяват с образа ти. Ползват го, както си го конструирал и както си определил да действа. Длъжен си да допускаш последователите си близо, защото те формират пулса на другия ти образ. Затова документираш всичко от живота си непрекъснато. Само че твоят личен живот там, в обикновения дом, с обикновената работа и обикновените случки, не ти изглежда вдъхновяващ, нали? Защото точно такъв е и животът на твоите последователи. Това, което ти трябва, е нова биография. И най-добрият начин да я пишеш е като я създаваш пред очите на своите онлайн фенове такава, каквато им е нужна на тях. 

Тогава реално започва всичко.

Измисляш се. Намираш нещо, което харесваш у себе си, и го подаряваш като оръжие на онлайн аватара ти. Например тялото ти е перфектно. Браво, напред си с няколко гърди. Важно е да го представяш красиво и секси. Да го тренираш, да го обличаш, да го караш да танцува. И непрекъснато да го снимаш и предоставяш. Събуждаш се – снимаш! Закусваш – снимаш! Взимаш душ – снимаш! Не себе си, а новия си, перфектен образ. Ползваш всички възможни филтри и фотошопове, за да е съвършен. В името на специалната визия неусетно ставаш готов на всичко. Жертвоготовността ти е подчинена на Другия в мрежата, затова не изпитваш вече нормален страх, не следваш морал, не мислиш за последствията. Целта ти е ясна – много лайкове, повече последователи, по-безкомпромисно доказателство, че Онзи там е повече от Този тук. Като белгийската двойка Камий и Жан, които се провесиха от прозореца на движеш се влак, за да се снимат в секси прегръдка и да постнат снимката си в Инстаграм. Или като известните приключенци Кели и Клоди, които в името на получените сърчица снимаха може би една от най-опасните любовни целувки изобщо – Коди, опрян на ръба на басейн над гигантска пропаст, държи в здравите си ръце крехкото тяло на клетата Кели, красиво висяща с шпиц палци… извън басейна, над бездната. Лайковете го заслужават, нали?

Онлайн смъртта на разсъдъка 

Така, докато твоят малък Франкенщайн расте и укрепва онлайн, полека-лека губиш спасителната житейска логика. Реалният живот преминава между другото, колкото да обслужи другия. Ако си достатъчно добър и автентичен, скоро те забелязват и ставаш рекламен фактор, инфлуенсър. Влиянието, което оказваш, има стойност и тя се материализира, помагайки ти да поддържаш другия си, физически измерим живот тук. Това, разбира се, ти харесва. Най-после можеш наистина да промениш битието си и цялата обикновеност, на която си обречен, да изчезне за миг. Просто трябва да посветиш аватара си на това. Цената не те интересува. Пък и какво толкова – на снимката от събуждането си просто поставяш чаша с бранд на определено кафе. После, докато закусваш, небрежно хапваш полезна храна от кутия с ясно различимо лого. Под душа се снимаш с еди-кой си шампоан, навън – щрак! – излизаш с еди-коя си марка обувки, караш – щрак! – нам’ ква си марка кола, и  щрак! – обядваш в определено заведение, чието име стои ясно четимо над главата ти. Другият паразитен живот има непрекъсната нужда от събития, с които да маркира съществуването си. Не се свениш нито да ги организираш, нито да ги документираш, каквото и да ти коства това. В името на снимките можеш да отидеш за фотосесия в Чернобил, както направи една млада руска инфлуенсърка. Цялата в черно, със секси разпръснати руси коси и загадъчна усмивка, тя се увековечи под радиоактивния фон до най-знаковите символи на трагедията в Припят – изоставено виенско колело, обрасъл с растения вход на детска градина, запустели къщи с изпопадали огради. 

Непрекъснатото захранване на перфектния ти онлайн двойник не търпи морални ограничения. Затова можеш да пренебрегнеш ужасяващата история на концентрационния лагер „Аушвиц“ и да се фотографираш, докато по детински балансираш ходене по влаковите релси, водещи във вътрешността му. Допустимо е дори да го направиш с приветлива, ведра физиономия, както го направиха няколко Инстаграм звезди в последната година. И въпреки негативните коментари и рестрикциите от страна на администраторите на мрежата снимките им си остават сред най-гледаните в онлайн платформата. Това, което внася известна нормалност в тези случаи, е постът на самия мемориал на жертвите в „Аушвиц“, осъждащ подобно отношение. И фактът, че все пак той е одобрен от обществото чрез над 98,1К лайка. В същото време обаче тоталното загубване на морал, когато става дума за популярност в социалните медии, продължава да укрепва. То е причината немалко активни участици в тях (Инстаграм, Фейсбук и Ютюб) да публикуват други морално смущаващи „документи“ от живота си като свои йога пози и секси кадри от Берлинския мемориал на Холокоста. Една такава снимка е на младо момиче в Натараджаасана (позата на Шива), покачено върху един от стотиците каменни саркофази на монумента. Към нея, все така нелепо, тя е написала следния текст: „Йога е връзката ни с всичко, което ни заобикаля“. Да… И с ужаса на Втората световна война, паметта на милионите невинни жертви и индустриализацията на убийствата на хора ли?!

Още малко цифри и един абсурд*

Ако все още си мислите, че регулираме онзи друг, онлайн живот, недейте. Докато вие четете тези редове, в Youtube вече са качени около три хиляди часа видео. В днешния ден човешките очи по света ще видят общо един милиард часа видеоматериал в същата мрежа. Един обикновен средностатистически човек отделя четиридесет минути дневно в гледане на Ютюб продукция. Самата платформа прави активна връзка със своите потребители, като към този момент може да навигира на цели 76 различни езика.

В Инстаграм положението е следното: Ползващите мрежата месечно са един милиард души. Всеки ден те качват над 95 милиона снимки, като до края на 2019 г. кадрите, споделени в мрежата, са над 40 милиарда. Лайковете в Инстаграм са четири милиарда и двеста милиона всеки ден. Обичайният инстаграмър прекарва през приложение в платформата около петнайсет минути. 

И сега внимавайте – около деветдесет процента от ползващите Инстаграм са под 35-годишни! Това на практика означава, че бъдещето на света се конструира предимно от хора, които особено много държат на своя онлайн образ. И определено предпочитат визията пред словото, перфектната картина пред ощърбената реалност. В техния съвършен виртуален свят може да се случи всичко, защото там законите са условни, забраните – пожелателни, а публиката – жадна за нови зрелища. В тяхно име тя е готова на всякакво умопомрачение – включително и да се превъзнася онлайн по снимката на едно нищо и никакво яйце, споделена с призива „Нека заедно да направим световен рекорд за най-харесван пост в Инстаграм. Да бием сегашния световен рекорд на Кели Дженър (18 млн.). Давайте!“. 

И те дават! 

Вчера е яйце, утре е идея, а вдругиден е цяла напълно нова и съвсем пълнокръвна действителност. Въпрос на клик е наистина. 

* Данните са от https://www.brandwatch.com/blog/youtube-stats/

чети още

Първи думи след душевна карантина

Под райското дърво, или 12 коледни фантазии

Вдъхновенията са навсякъде около нас. Част 1: бейзбол и щайги с ябълки

Тези малки неща, наречени любов. Част 3: Coffee, Tea or Me