За бизнеса и изкуството

Геновева Христова: създател на клъстера „КреаТех“ и двигател на първата международна конференция на креативните индустрии в България:

Когато заедно с бизнес партньора си Анелия Касабова създават през 2019 г. креативния хъб „Мисия 23“, Геновева Христова е наясно, че това е първата стъпка към реализиране на плановете им за мащабни общи проекти на бизнеса и изкуството. Със сериозен опит зад гърба си като съ-собственик и управляващ директор на Ligna Group и MISSIA23, основател на Ligna Studios, Геновева е международен експерт в развитието на бизнес клъстери и председател на „Български мебелен клъстер“ и сдружение „КреаТех България“.

Благодарение на амбицията и размаха на Геновева и екипът й, София ще е домакин на международна конференция на креативните индустрии “CreaTech Summit South-East Europe”. Събитието ще събере на едно място представители на различни креативни индустрии от България и чужбина, сред които гейм дивелъпмънт, филмовата и телевизионната индустрия, фотография, дизайн и архитектура. Конференцията ще се проведе на 1-и март в съвременния център за изкуства “Топлоцентрала” и се организира от Изпълнителната агенция за насърчаване на малки и средни предприятия (ИАНМСП) и КреаТех България – клъстера, обединяващ организации от креативната индустрия. Събитието се осъществява с подкрепата на Столична община и Топлоцентрала.

“Много сме щастливи, че имаме възможност да домакинстваме събитие от такъв мащаб в София. За нас креативните индустрии са двигателя на новото време и в тях България е конкурентоспособна на международните пазари. Ще съберем на едно място представители на няколко ключови звена от креативната индустрия в България и ще имаме гости от Турция, Румъния, Сърбия, Северна Македония, както и от Австрия, Испания, Дания, Белгия и др., които ще споделят своя опит и положителни примери. Това събитие е страхотна възможност за създаване на нови контакти и партньорства“, коментира Геновева Христова.

Вече тече записването за участие в “CreaTech Summit South-East Europe”. Желаещите могат да се го направят напълно безплатно на сайта b2bconnect.bg до 28 февруари. Една от големите цели на събитието е да осъществи широк обществен дебат и да създаде основа за обща стратегия за развитие на културните и творческите индустрии, базирайки се на споделения опит.

Защо се амбицирахте да организирате тази международна конференция и какви са целите й?
Крайно време е креативните индустрии да се обединяват, защото се оказва, че всеки досега се е справял поединично. Срещаме голям ентусиазъм от колегите, че за първи път обединени заедно искаме да се чуе нашия глас пред институциите и обществото, за да изградим една обща позиция. Оказва се, че проблемите са общи. Няма ясна стратегия, няма ясна политика в областта на креативни индустрии, непознати са. Защото това са индустрии на най-новите професии, донякъде непознати на масово ниво, които са професиите на бъдещето и трябва да бъдат регулирани. Нямаме кодове на икономическа дейност, всичко е доста объркано. Има много проблеми за решаване, но най-важното е, че всъщност тръгваме да се обединяваме и заедно да търсим решения на политическо ниво и на стратегическо за управлението на тези индустрии.

Кои сектори се осъзнаха, че това е важна стъпка напред?

Откакто създадохме Мисия 23 на 23 април 2019 г.  и се заявихме като креативен хъб на България, осъзнахме колко голяма е нуждата от такова обединение. Ние винаги сме били до една или друга степен обединяващи фактори в бизнеса, а сега ще бъдем такива и в идентифицирането и активността на креативните индустрии в България. За нас е важно да се научим да работим заедно и да изнасяме качествено съдържание.  Всеки може да се справя поотделно, но навън трябва да сме обединени. Основните индустрии, които веднага откликнаха бяха телевизия и филмова индустрия, в лицето на „Дисни“, нтериорен дизайн и архитектура, където компанията ни Ligna group е водеща и винаги е била в ролята на обединител в сектора и на изнасящ качествено съдържание извън пределите на България, фотография и не на последно място е гейм дивелъпмънт. Доказано е, че България е една от водещите в региона и има какво да каже и тепърва ще се говори за нас като мощна сила в този сектор.

Очаквате ли подкрепа на институционално ниво и припознаване на общата кауза?

В тази посока трябва да се работи много и един от първите съвети на държавно ниво беше – трябва да сте обединени, иначе няма как. Много сме щастливи, че буквално, на която и да е врата да сме почукали, веднага се е отворила. Партньор в провеждането на конференцията е изпълнителна агенция за насърчаване на малък и среден бизнес, Министерство на иновациите и растежа, еврокомисарят Мария Габриел, Министерство на образованието, Столична община, която ни предостави новото пространство за изкуство и култура – Топлоцентралата, което ще е домакин на събитието. Имаме партньори, които ще направят презентация на измерването на сектора и индустриите, защото досега и това не беше правено. Оказва се, че креативните индустрии наближават показатели автомобилната индустрия в икономически план, но никой не го знае. Изброявам неслучайно всички структури, които работят в тази посока, защото е много важно да има координация и синхрон в по-нататъшната дейност. От икономика през местна власт, до Министерство на образованието и Министерство на културата. Обединени трябва да действаме заедно с индустриите, с които България наистина има шанс да направи нещо голямо и важно на картата на Европа.

Каква е следващата ви стъпка?

В края на конференцията ще излезем с едно споразумение между всички индустрии, за да говорим с държавата и институциите с един глас. Не е за подценяване нито една индустрия. Това споразумение ще се внесе в държавните ресорни институции, за да искаме онова, което маркирах по-горе – стратегия, промяна на кодове, синхронизирана политика в областта на творческите индустрии. Амбицията ни е конференцията да стане международна, в по-широк състав, с повече обхванати индустрии, повече гости от региона. Очакваме доста силно регионално представяне. Планирали сме и тематични, секторни конференции, както например е конференцията за гейм дивелпмънт през есента.

чети още

На ръба на надеждата – какви тенденции предвижда Мариан Залцман за 2024 г.

Cosmic SnowWhite

„непознатиТЕ“ по следите на четвероевангелието на Иван Александър в Румъния 

Newcomer’s Weeks #2/2023