Близки срещи от третия вид

Художникът Андрей Лекарски в открит диалог с великите майстори, които са го вдъхновявали през годините

От 10 до 30 юни столичната галерия „Оборище 5“ е домакин на интересна, своеобразна ретроспектива  – изложбата „Коуъркинг с великите майстори“, с която роденият в България, но живеещ във Франция художник Андрей Лекарски отбелязва своя 80-и юбилей. С поглед, който винаги търси артистични приключения и провокации, синът на генерал Крум Лекарски, който се смята за един от основоположниците на конния спорт в България, разбира в ранна детска възраст, че няма да продължи по бащините стъпки.

С ярко изразен талант на изключително добър рисувач, малкият Анди (както го нарича майка му Надежда) нахвърля в скицника си всичко, което занимава детското му въображение. И добре че един от близките му роднини забелязва дарбата му и с удоволствие сяда да му позира. Резултатът е толкова прецизен и впечатляващ портрет, с който осемгодишното момче заявява смело таланта си, че във фамилията става ясно, че отглеждат артист. Дядо му по майчина линия е инициативен търговец и създател на фабрика за платове и тъкани, с които построява фамилната къща на столичната улица „Будапеща“. В настоящия момент там се пази първата рисунка на Анди Лекарски, който в продължение на десетилетия ще продължи да догонва любимите си велики майстори и ще се осмели да влезе в открит диалог с тях. 35 платна от тази интересна комуникация през времето и пространството са наредени в столичната галерия „Оборище 5“, а между тях се открояват картини, вдъхновени от Дюрер, Холбайн, Джорджоне, Никола Пусен,  Дали, Де Кирико – идоли от десетилетия, още когато е студент в средното художествено училище „Суриков“ в Москва. Дисциплина и упоритост бележат годините, прекарани в руската столица, където Андрей Лекарски се научава и на нещо много безценно – търпението да се посвети на детайла така, че той да оживее в картината. Нещо, което години по-късно ще трогне самия Йордан Радичков да възкликне: „Ако има нещо подкупващо в работите на Андрей Лекарски, то е, че той не гледа смъртно сериозно на тях, а ни предлага една игра на въображението с предмети, намерени по пътя. Тези предмети са изпаднали от каруцата на човека и само едно дете би ги събрало и би си играло с тях, като си ги подрежда и лъска постоянно, придавайки им нов блясък и ново звучене!“.

Актуалната му изложба „Коуъркинг с великите майстори“ е изцяло  в характерния му хиперреалистичен стил. В заглавието на експозицията са закодирани основните му артистични препратки към любими художници и творби. Визуалната провокация, така характерна за платната на Андрей Лекарски, както винаги се движи в много посоки, но стабилната база осигуряват „гигантите, върху чийто рамене“ стъпва авторът.

Обединени в провокативното заглавие „Коуъркинг с великите майстори“, 35-те художествени произведения интерпретират по оригинален начин характерната игра на Андрей Лекарски (същата, която Йордан Радичков определя като „игра на дете“) със завещаното от титаните в изобразителното изкуство. Автобиографичните моменти отново са умело втъкани в интерпретацията на шедьоври на изобразителното изкуство, с които авторът създава уникален по рода си диалог, затворен или по-скоро отворен в рамката на картината – истинска галактическа карта, в която времето и пространството са безкрайни. Запазен знак за Андрей Лекарски е компилацията от реалности, в която често присъстват членове на семейството му, както и любимите му автомобили и мотоциклети.

Първата си самостоятелна изложба представя в Мексико през 1970 година. През 1975 г. живописната му изложба в галерия „Лилиан Франсоа“ в Латинския квартал намира място в престижната класация на списание L’Art Vivant за най-интересните изложби на месеца. Под заглавие „Луд полет и очарование“ същата изложба е приветствана на страниците на вестник Le Quotidien de Paris: „Платната на младия българин Лекарски са като глътка вода за прежаднелия зрител. Изтъкан от сюрреалистични оттенъци, неговият свят поражда очарователни, опияняващи картини с помощта на една особена техника, която се доближава до фотографията“. През 1980 г., по време на изложбата „Сафари в Тюйлери“ в Париж, Комисията на Националния фонд за съвременно изкуство откупува картината му „Катя в страната на чудесата“, която се съхранява в Музея за съвременно изкуство в Париж.

Критиците неслучайно го наричат „Рицарят на въображението“ – изяществото и респектът, с които подхожда към шедьоврите на изобразителното изкуство, вдъхновили го за артистичния диалог, добавят усещане за аристократичност. В същото време, верен на стила си като художник, Андрей Лекарски оставя дистанция, в която зрителят да намести собствените си усещания към тази провокативна комуникация. 

Нужна е безмерна свобода, както и артистична лудост, за да се изправиш лице в лице срещу големите майстори. Очевидно Андрей Лекарски притежава и двете.

„Аз винаги съм държал на първия контакт с картината, на директното, шоково възприятие, т.е. зрителят, който се намира пред моята работа в момента, трябва да се убеди, че тази сцена е почти истина. Това е един приказен, нереален свят, в който и той може да стане съучастник“, казва художникът .

Андрей Лекарски е роден на 2 декември 1940 г., завършва  художественото училище „Суриков“ в Москва, а през 1961 заминава за Франция, където е приет в Парижката художествена академия. Освен с картините си, притежавани от музеи, галерии и частни колекционери по целия свят, е прочут и със скулптурите си. Версай притежава две от тях, друга е собственост на културния център в град Понт-а-Мусон.  И в парижкото гробище „Пер Лашез“, една от туристическите забележителности на френската столица и в същото време истинска галерия от скулптури на открито, се намират две скулптури на Андрей Лекарски.

След повече от сто участия в изложби по целия свят, вече 45 години той не спира да прави онова, което открива като свое призвание едва осемгодишен. „Този ден моят чичо Кирил, много колоритна личност, реши, че трябва да нарисувам портрета му. Той напъха в ръцете ми молив, гума и картон за рисуване и нареди: „Нарисувай ме в профил!“. И така направих първия си портрет, който, трябва да се признае, беше много сполучлив. Тогава животът ми се обърна на 180 градуса. Набързо ме снабдиха с всякаква специализирана литература за всички класици на живописта. Аз, „малкият гений“, както ме наричаха у дома, исках да имитирам големите майстори – Дюрер, Холбайн, Рафаело…“.

Изложбата „Коуъркинг с великите майстори“ е в галерия „Оборище 5“ до 30 юни.

чети още

Когато Рики срещне Палома

Богини на земята

Световните новини, които пропуснахме покрай коронавируса през месец май

Тънкостите на Алмодовар